دکتر صفا صمد زاده » جراحی بینی » نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

عمل جراحی بینی مانند هر جراحی دیگری نیاز به مراقبت های خاص خود را دارد. از طرفی برای کسب بهترین نتیجه از عمل جراحی فرد باید خواب و استراحت کافی پس از جراحی داشته باشد. به دلیل درد و سایر دلایل ممکن است فرد دچار بی خوابی پس از عمل جراحی بینی شود که در این بخش به راه­های کاهش آن میپردازیم.

یکی از مواردی که روی نتیجه عمل بینی تاثیر بسزایی دارد اقدامات و مراقبت­ های بعد از عمل است. در صورتی که فرد این موارد را جدی بگیرد و به خوبی انجام دهد از بسیاری از عوارض عمل جراحی بینی کاسته شده و شکل ظاهری بینی نیز بهتر خواهد بود. یکی از این اقدامات مهم نحوه­ی خوابیدن فرد از رینوپلاستی است.

میزان رضایت مندی مراجعه کننده عزیزمون بعد از جراحی بینی که توسط دکتر صمدزاده

نحوه خوابیدن پس از عمل بینی

به طور کلی اولین روزی که مراجعه کننده به هوش می آید سخت ترین زمان برای فرد است. در این شرایط داشتن مراقبت بسیار ایده آل است زیرا فرد هم چنان تحت تاثیر داروهای بیهوشی قرار دارد که در نتیجه­ ی آن دچار حالت تهوع، سرگیجه یا سردرد است. پس از عمل بینی مراقبت­ های خاصی مد نظر است مثل مصرف مایعات و استفاده از چسب بینی و عدم انجام فعالیت های سنگین اما مهم ترین نکته در این مبحث نحوه­ ی خوابیدن پس از جراحی است. ساختار بینی از دو بخش استخوانی و غضروفی ساخته شده و بخش غضروفی آن بسیار مستعد تغییر شکل در اثر جاذبه و فشار آن است. در نتیجه شیوه­ ی خوابیدن پس از جراحی را یاد گرفته و حتما رعایت کنید تا عوارض جراحی کمتر و شکل نهایی بینی بهتر باشد.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

نحوه صحیح خوابیدن بعد از عمل بینی

نکات مهم خوابیدن پس از جراحی

رو به بالا بخوابید (روی کمر)

در این حالت باید روی کمر خود دراز بکشید و سر خود را با زاویه 45 درجه بالاتر از سطح بدن خود نگه دارید. بهتر است چندین بالش نرم زیر سر خود بگذارید و در طول شب نیز مراقب باشید. نگه داشتن سر به این شکل از اثر منفی جاذبه بر بینی می کاهد. اگر در خواب دچار گرفتگی عضلات کمر می شوید قرار دادن چند بالش زیر زانو نیز به کاهش این حالت کمک می کند.

استفاده از کمپرس سرد قبل از خواب

استفاده از کیسه آب سرد و یخ قبل از خواب هم به کاهش درد و تورم شما کمک میکند و هم میتوانید بهتر بخوابید. احتمالا پزشک شما نیز این موارد را به شما گوشزد کند و بهترین حالت این است که تا 72 ساعت پس از جراحی بینی از کمپرس یخ به شکل دوره ای و هر بار 10 دقیقه استفاده کنید.

پس از جراحی بینی سعی کنید تنها بخوابید

برای احتیاط بیشتر و جلوگیری از برخورد هرگونه ضربه به بینی بهتر است تنها بخوابید. اگر کسی مراقب شماست بهتر است با فاصله بخوابد زیرا ضربه های اتفاقی به بینی در روزهای اول بسیار خطرناک اند و باعث ایجاد خونریزی و شکستگی در بینی می شوند.

از مصرف کافئین دوری کنید

کافئین به شکل کلی باعث ایجاد بی خوابی یا بد خواب شدن فرد می شود. پس از عمل بینی تا جایی که می توانید از مصرف کافئین در طول روز بپرهیزید زیرا باعث بدخوابی شما  با شدت بیشتری می شود.

روی شکم نخوابید

علاوه بر این که روی شکم خوابیدن پس از جراحی بینی بسیار زیان آور است از نظر تغییر غضروف­ ها و ساختار بینی روی کیفیت خواب نیز موثر است. اگر عادت دارید که روی شکم بخوابید بهتر است مدتی این عادت را رها کنید زیرا برای سایر اندام ها علاوه بر بینی مضر است. اگر نتوانستید می توانید حداقل به پهلو بخوابید.

بی­ خوابی بعد از عمل بینی

به شکل کلی هرگونه عمل جراحی که فرد انجام می دهد باعث درد و به هم خوردن دوره­ ی خواب خواهد شد. بعد از جراحی پیدا کردن حالت خوابیدنی که هم فرد راحت باشد و هم محل جراحی شده را تحت تاثیرات منفی قرار ندهد برای بسیاری از افراد مشکل است. مراقبت های بعد از عمل بینی نیز ضروری هستند و خوابیدن کافی بعد از جراحی بینی به تقویت سیستم ایمنی شما و کاهش دوره بهبودی(ریکاوری) کمک شایانی خواهد کرد. بدن شما پس از جراحی باید چندین برابر حالت معمول تلاش کند تا بافت­ های آسیب دیده را ترمیم کرده و بهبود ببخشد. در نتیجه احساس خستگی شدید در هفته اول پس از عمل طبیعی است و بعد از جراحی بینی، شما باید به میزان کافی در تخت خواب با سری بالاتر از قفسه سینه بخوابید تا به بدن خود کمک کنید. به همین دلیل اگر دچار بی ­خوابی بعد از عمل بینی شدید در وهله اول مصرف کافئین را قطع کرده و در وهله­ ی دوم داروهایی که توسط پزشک تجویز شده را مصرف کنید زیرا در ترکیبات برخی داروها املاح خواب آور نیز وجود دارد که به خوابیدن شما کمک می کند. علاوه بر این داشتن درد خود موجب بی خوابی در افراد می شود و با مصرف مسکن و کاهش درد از بی خوابی نیز کاسته می شود.

یک ماه بعد از عمل بینی

سرعت و میزان بهبودی پس از عمل جراحی بینی در هر فردی متفاوت است، زیرا بدن هر فرد توانایی خاص خود را در بهبود زخم دارد. با این حال برخی موارد به شکل میانگین در اغلب افراد یکسان هستند و در نتیجه پزشک می داند که پس از عمل انتظار چه مواردی را به صورت تقریبی داشته باشد.

به طور معمول بهبودی اولیه حداقل 7  روز زمان خواهد برد. در این زمان فرد مجاز به رفتن سر کار، مدرسه و شرکت در اجتماعات نیست. در این یک هفته فرد باید بیشترین زمان استراحت خود را داشته باشد و به حد کافی بخوابد و مایعات فراوانی مصرف کند تا زخم­ ها و ورم و کبودی التیام یابند. مراحل میانی بهبود شخص معمولا از یک ماه تا سه ماه زمان می برند. پس از یک ماه بینی شما با التیام زخم و کاهش کبودی بهتر و بهتر می شود اما التهاب و ورم احتمالا هم چنان پابرجاست. این التهاب نیز پس از 6 ماه کم کم کاهش می یابد.

نتیجه گیری

در هر حال پس از یک ماه از عمل بینی، فرد می تواند فعالیت های طبیعی را از سر بگیرد هر چند هم چنان باید از ورزش ها و فعالیت های شدید دوری کند. در صورتی که مطمئن نبودید ورزش یا فعالیت خاصی مناسب این دوره هست یا خیر با بهترین جراح بینی در این باره مشورت کنید. یک ماه پس از جراحی بخش زیادی از ورم و التهاب کمتر شده هرچند نوک بینی احتمالا بیشترین التهاب را داشته باشد. پس از یک ماه متوجه می شوید که رفته رفته شکل کلی بینی شما مشخص تر شده است.

منابع

1. nosecomfort.com/rhinoplasty_recovery/