دکتر صفا صمد زاده » جراحی زیبایی صورت » بیماری های گوش خارجی

بیماری های گوش خارجی

همانطور که می دانید گوش یک عضو بسیار مهم و ارزشمند تلقی می شود چرا که تمامی فرامین را از این طریق به انسان منتقل می شود، پس به دلیل اهمیت بالایی که دارد هر گونه علائمی غیر طبیعی از سوی آن را جدی بگیرید تا بیماری نصیب آن نشود.

اما هنگامی که دچار بیماری های گوش خارجی شده اید چه باید کرد؟ اختلال در عملکرد این عضو به طور ملموس و محسوس در تمامی ابعاد زندگی انسان مشاهده می شود. در این خصوص قصد داریم در این مورد برای تان بیشتر توضیح دهیم تا با شناخت محیط اطراف مان و حتی گاهی درون خودمان جلوی بروز چنین اتفاقاتی گرفته شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید:

انواع بیماری های گوش و حلق و بینی

در ابتدا امر مهم است که بدانید گوش از سه بخش کلی تشکیل شده است که با نام گوش داخلی، میانی و خارجی از ان یاد می شود. هر سه بخش هم هر کدام به نوبه ی خود در عملکرد گوش در شنوایی و سایر بخش های تاثیر گذار است به همین دلیل است که اگر یکی از این بخش ها دچار آسیبی حتی جزئی شود، شاهد اختلالی در روند شنوایی می شویم.

در این مبحث به بررسی انواع تقسیم بندی های بیماری های خارجی گوش می پردازیم:

• ایجاد تومور های در داخل گوش
  • ضربات وارده به گوش و صدماتی که ایجاد می شود.
  • ابتلا به التهاب و عفونت
  • ابتلا به بیماری های پوستی
  • بیماری لاله گوش
  • گوش برجسته
  • سرمازدگی
  • زونای گوش
  • بیماری سرومن فشرده

علائم بیماری های گوش

در نظر داشته باشید که هر گونه نشانه ای غیر طبیعی از گوش های تان مشاهده کردید حتما در اسرع وقت به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرده و با تشخیصی به موقع روند درمانی موفقیت آمیزی هم خواهید داشت.

از علائم مشترک در انواع این بیماری های مربوط به گوش خارجی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• جمع و بسته شدن سرومن که باعث فشار به گوش و حتی کاهش شنوایی شود.
  • سرگیجه و وز وز گوش گاه همراه با بیماری های گوش خارجی است.
  • انسداد مجرای گوش که در معاینات اتوسکوپی به صورت زرد یا قهوه ای نشان می دهد.
  •  تورم در اطراف مفصل فک و غده بزاقی که در افراد میتبلا به التهاب و عفونت شدید گوش خارجی وجود دارد.
  • واکنش حساسیت در هنگام حرکات فک و گوش
  • ایجاد قرمزی در کانال داخلی گوش
  • برون ریزی عفونت و مواد مایع از گوش
  • پوسته پوسته شدن داخل و خارج گوش
  • احساس خارش شدید

چه عواملی در بروز چنین بیماری های نقش دارند؟

عمدتاٌ انواع بیماری های گوش و التهابات بر اثر عفونت های باکتریایی ایجاد می شوند که می توانند تاثیر جدی بر ساختار گوش خارجی و میزان شنوایی افراد بر جای بگذارد. عوامل دیگری نیز بر ابتلا به این عارضه اثر می گذارند که عبارت اند از:

• تحریک گوش
  • عفونت های قارچی و ویروسی
  • آلرژی

لازم به ذکر است که برخی از عوامل کاملا ساده به نظر می رسند اما در عین حال بسیار حائز اهمیت اند که در نهایت می توانند تهدید جدی برای سلامت گوش تان محسوب شود.

درمان بیماری گوش

در ابتدا به عنوان یک عادات درمانی موثر، لازم است بدانید در افراد مبتلا به انواع این عارضه های گوشی نباید شستشویی در داخل ناحیه گوش صورت بگیرد قبل از درمان بیماری سرومن باید توسط پراکسید هیدروژن، ترکیبات گلیسیرین و سایر نرم کننده ها برای مدت زمانی مشخص استفاده کنید.

به طور کلی می توان درمان انواع بیماری های گوش خارجی را به دو دسته دارو درمانی و عمل جراحی تقسیم بندی کرد.

بدین ترتیب بنا به نوع عارضه و میزان پیشرفت آن و البته شرایط فیزیکی بیمار هر یکی از یان روش های برای درمانی موثر انتخاب و انجام می شوند.

دوران نقاهت جراحی درمانی گوش

پس از انجام عمل جراحی به منظور درمان بیماری باید دوره ای را تحت عنوان دوران نقاهت به استراحت پرداخت تا پس از آن بتوانید به حالت طبیعی زندگی خود بازگردید و دیگر خبری از هیچ یک از علائم این بیماری نباشد.

در پایان

برای این که روند درمانی موفقیت آمیزی از این بیماری را تجربه کنید به شما عزیزان پیشنهاد می کنم از بهترین متخصص و جراح گوش کمک بگیرید.