دکتر صفا صمد زاده » جراحی بینی » جراحی بینی در دوران بارداری
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

جراحی بینی در دوران بارداری

دوران بارداری را می توان یکی از مهم ترین تغییرات فیزیولوژیک در طول دوران زندگی هر زن بیان کرد. در طی این دوران، تقریبا تمام ساختارهای بدن زن تحت تغییر و تاثیر قرار می گیرد. سیستم تنفسی زنان (سیستم بیرونی و داخلی تنفسی) نیز در دوران بارداری تغییر کرده و لذا انجام جراحی بینی در این دوران با شرایط ویژه ای همراه است. در این مقاله می خواهیم اطلاعاتی در رابطه با جراحی بینی در دوران بارداری در اختیار شما قرار دهیم.

با ما همراه باشید.

فهرست محتوا

جراحی بینی

یکی از تهاجمی ترین اقدامات جراحی انجام شده، رینوپلاستی می باشد. در طی انجام این پروسیجر، ساختار و شکل بینی تحت تغییر قرار گرفته و در نهایت شکل دهی جدیدی در آن ایجاد خواهد شد. اما انجام این جراحی در دوران بارداری، دارای شرایط بخصوصی می باشد. در صورتی که شما یک زن باردار هستید، مسلما باید اولویت اول شما، حفظ سلامت خود و جنینی باشد که در شکم دارید. در برخی از افراد، بروز حاملگی ناخواسته می تواند باعث شود فرد برای انجام جراحی رینوپلاستی که از ماه ها قبل برای آن برنامه ریزی کرده است، دچار تردید و مشکل شود. یا اینکه برخی دیگر با وجود آگاهی از بارداری، اصرار به انجام رینوپلاستی نیز داشته باشند. در این صورت، باید با مشورت پزشک معالج خود در جهت اخذ بهترین تصمیم ممکن، اقدام نمایید.

بارداری و جراحی بینی

برای انجام جراحی بینی ممکن است علل متفاوتی همچون: مشکل تنفسی، نقص ساختاری، بروز تروما و آسیب به بینی و غیره، وجود داشته باشد. در مواردی که زن حامله مجبور به انجام جراحی رینوپلاستی باشد، باید قبل از هر اقدامی شرایط خود را با متخصص جراح پلاستیک و پزشک متخصص جراحی زنان، در میان بگذارد. با توجه به حساسیت هایی که در رابطه با دوران بارداری و رشد جنین مطرح است، در اغلب موارد برای انجام ساده ترین اقدامات پزشکی در زنان حامله، توجه و دقت بخصوصی اعمال می شود. پزشکان مشغول در حیطه های مختلف همواره به زنان باردار توصیه می کنند برای انجام روش های مختلف پزشکی و درمانی، جانب احتیاط را رعایت نمایند.

جراحی بینی در دوران بارداری

یکی از بزرگترین فرایندهای فیزیولوژیک هستی، بارداری است. در طی این رخداد مهم، تغییرات عمده ای در بدن زن رخ خواهد داد؛ که نتیجه ی آن فراهم شدن محیطی مناسب برای رشد جنین و تولد نوزاد، می باشد. این تغییرات در تمامی سیستم های بدن زن مشهود می باشد. در این میان، سیستم تنفسی زن نیز تحت تاثیر قرار گرفته و لذا جراحی بینی در دوران بارداری با شرایط و ویژگی های بخصوصی همراه خواهد بود. ممکن است بسیاری از شما در طول زندگی خود به تغییرات ایجاد شده در صدا و نحوه ی تنفس زنان باردار توجه کرده باشید. به گونه ای که در برخی موارد، به وضوح می توان از روی نحوه ی تنفس یک زن به حاملگی وی پی برد. بنابراین تغییرات این سیستم در بدن زن باردار به نسبت زیاد بوده و این عامل، یکی از مهم ترین فاکتورهای مد نظر برای انجام جراحی رینوپلاستی در زن باردار، می باشد. به طور کلی پزشکان مختلفی پیشنهاد می کنند که برای انجام رینوپلاستی، بهتر است دو ماه پس از زایمان اقدام کنید.

بیهوشی در جراحی بینی و بارداری

در انجام بیهوشی برای رینوپلاستی از روش بیهوشی جنرال استفاده می شود. در این روش از ترکیب داروهای بیهوشی استنشاقی، وریدی و داروهای شل کننده عضلانی و مخدرهای متنوع برای ایجاد بیهوشی استفاده خواهد شد. این داروها و به ویژه مخدرهای مورد استفاده، دارای قابلیت عبور از جفت بوده و می توانند از این طریق به جریان خون وارد شده به بدن جنین منتقل شوند. بنابراین با توجه به آثار سرکوب تنفسی ناشی از مخدر ها و داروهای شل کننده عصبی عضلانی، امکان ایجاد دپرشن تنفسی در جنین وجود داشته و این امر می تواند باعث بروز عوارض جبران ناپذیر در سیستم های مختلف بدن نوزاد، شوند. بنابراین در صورتی که جراحی رینوپلاستی یک زن باردار به صورت الکتیو (انتخابی و بدون ضرورت برای انجام آن) باشد، به طور معمول از انجام آن پیشگیری به عمل می آید.

مشاوره با جراح پلاستیک پیش از جراحی بینی در بارداری

بهترین کار ممکن این است که، پیش از اقدام برای جراحی بینی در دوران بسیار حساس بارداری، با یک پزشک ماهر و دارای تجربه بالا مشورت نمایید. مراجعه به پزشکانی که دارای مجوز هیئت علمی و رتبه ی بالای تخصصی هستند، می تواند بسیار کمک کننده باشد. به طور کلی می توان بیان داشت؛ تقریبا اغلب متخصصان جراحی پلاستیک که دارای تجربه و مهارت بالینی کافی هستند در صورت مشاهده ی تست مثبت بارداری، انجام جراحی رینوپلاستی برای زن باردار را “اکیدا ممنوع” اعلام خواهند کرد. در این شرایط ممکن است به شما پیشنهاد داده شود که پس اتمام بارداری و گذشت 3 ماه پس از آن، جهت انجام رینوپلاستی اقدام نمایید.

بارداری

تورم در جراحی بینی و بارداری

همانگونه که قبلا گفته شد در دوران حاملگی، یکی از بخش هایی که دچار تورم و تغییرات شدید خواهد شد، بینی است. بنابراین این تغییرات فیزیولوژیک ناشی از بارداری می توانند بر روند بهبودی و کاهش تورم بینی، پس از انجام رینوپلاستی در زن باردار، تاثیر گذاشته و باعث تاخیر ( تاخیر بیش از یک سال در برخی از منابع ذکر شده است) در روند بهبود و کاهش تورم بینی، باشد.

تاثیرات منفی جراحی بینی بر جنین در بارداری

انجام جراحی رینوپلاستی و استفاده از داروهای مختلف برای انجام این جراحی، تاثیرات بسیار جدی بر سلامت جنین در رحم مادر، خواهد داشت. از جمله عوارض ناشی از این پروسیجر در دوران بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دپرشن تنفسی جنین. داروهای مخدر همچون فنتانیل، سوفنتانیل و مورفین، برای ایجاد بی دردی طی جراحی رینوپلاستی مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها به راحتی از عروق جفت عبور کرده و وارد جریان خون جنین خواهند شد. از جمله بدترین تاثیرات ناشی از مخدرها می توان به ایجاد احتمال سقط جنین، افت شدید فشار خون در جنین به دنبال افت فشار مادر و سرکوب تنفسی ، اشاره کرد.
  • نقایص عصبی پایدار. به دنبال سرکوب ایجاد شده ناشی از ورود مخدر ها به جریان خون جنین، احتمال بروز تشنج و نقایص عصبی پایدار پس از آن، افزایش می یابد.
  • دیس ژنزی ارگان ها. مصرف داروهای بیهوشی همچون بنزودیازپین ها، می تواند با افزایش ریسک دیس ژنزی یا عدم تشکیل ارگان ها در جنین همراه باشد. به طور مشخص، انجام هرگونه عمل جراحی الکتیو در دوران بارداری و به خصوص در 3 ماهه ی اول بارداری( ارگانوژنز) ممنوع می باشد.
  • وقوع زایمان زودرس. به دنبال جراحی و دریافت داروهای مختلف حین عمل، احتمال زایمان زودرس و  پیش از موعد در زنان افزایش می یابد.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 4 =

تماس با ما